flox

Alla inlägg under april 2011

Av Mikaela - 26 april 2011 13:15

Efter två dagar ute i skogen i det underbara vädret, så hade jag hoppats på att få skriva att Thing och jag är ett godkänt bevakningsekipage inom försvarsmakten.
Men det blev inte som jag hade tänkt mig och som vanligt så ska vi ju inte få lyckas på första försöket.

I lördags morse kl 06.00 var det samling för mottagning av hund och sen placera dem i basen. Thing blir glad bara någon vill pyssla om henne så hon följde glatt med.
Efter några timmar i solen så var det dags för patrullstig med ljud och vind. Jag fick ut Thing 20 minuter innan start så jag hann rasta av henne och ladda upp henne.
Thing tog både vind och ljud fint! Tydliga markeringar och hög intensitet.
Efteråt fick vi lite feedback av domarna och de tyckte att Thing hade jätte fina markeringar, följde ljud figgen som de önskade och att jag gav tydliga tecken.
Puhhh... Godkända hittills och det kändes väldigt bra!
Kl 20.20 på kvällen var det dags för fast bevakning i skymning. Thing la sig ner framför mig och hade bra kontroll framåt. Lika så här så markerade hon tydligt och när ljudet var nära så kom ett litet dovt "boff" från henne. Även detta godkänt!

Då var dag nr 1 över och sammanfattningsvis så kändes det faktiskt väldigt bra. Fick höra att jag hade en trevlig och lugn hund i basen och godkänd på resterande. Perfekt, då var det bara att sova och ladda om inför det sista... Spåret.

Kl 06.00 fick vi hämta ut hundarna från basen, rasta och utfodra dem för att sedan vänta på att få spåra.
Kl 09.50 var det dags... 200 meter patrullstig med spårupptag och sedan 1500 meters spår.
Thing kändes taggad och vid patrullstigen så jobbade hon jätte fint, tog spårupptaget direkt. Fick stanna i 5 minuter för att sela om och sen fortsätta spåret.
Thing hade hög fart ut i spåret och hon kändes säker. Första apporten hittad och hon fick belöning med det godaste... kattmat! Hon tog upp spåret fint igen och vi hann gå ca 10 meter så hör jag någon ropa.
Då ser jag ett av de andra ekipagen, som släppts på tidgare än oss, stå ca 20 meter fram i vårat spår. Då hade de gått ca 400-500 meter fel och kommit in på vårat bakspår. De vänder om och försöker ta sig tillbaka till sitt.
Thing och jag går tillbaka till den punkt där vi hittade första apporten och gör ett nytt påsläpp. Hon tar upp spåret och spårar fram till där vi mötte de andra ekipaget, efter det fick hon en låg ställning på svansen och slutade spåra...
Jag går tillbaka och försöker igen med nytt påsläpp, men det blir samma resultat.
Jag ringer till en av domarna och de meddelar att jag får ett omspår.

Frustrerad och ledsen försöker jag slappna av och ladda om och hoppas att Thing inte blivit trött eller påverkad av detta.
Dags för spår nr 2... Thing är med på noterna. Vi får ett direktpåsläpp eftersom domarna redan dömt och godkänt vårat upptag.
Thing tar upp spåret och drar iväg, efter ca 200-300 meter så kommer vi fram till en bergsklack och där lägger hon i stort sett av att spåra helt. Jag stannade upp för att låta henne ringa runt för att kunna ta upp det igen. Men istället kommer hon och sätter sig hos mig.
Ytterliggare efter att ha stått där ett tag så går jag tillbaka en bit och gör ett nytt påsläpp. Men det händer precis samma sak. Jag går runt på bergsklacken för att se om hon kan snappa upp spåret igen... Men utan resultat.
Vi återvänder till bilen och pratar med domarna. Enligt spårläggaren så fortsatte spåret till vänster efter den bergsklacken, så vi var ju på rätt spår fram dit.
Kändes otroligt olustig och tråkigt att Thing bara la av så där... När vi tränat och lagt spår hemma så har det gått väldigt bra.

3 av 9 ekipage blev godkända bevakningsekipage.
För våran del var det bara att packa ihop och åka hem. Trötta och besvikna.
Jag trodde verkligen att det skulle gå vägen då det känts säkert och bra inför provet.

I bilen på vägen hem så ringer en av domarna och berättar att när spårläggaren skulle hämta in våra apporter så var bara slutet kvar. Så någon måste ha gått spåret och tagit dem.
Så det känns som att våran spårdag bara var en jäkla röra och det var verkligen tråkigt att Thing inte ville spåra efter att någon annan hund gått där.

Att ett spår ska få förstöra, när allt annat gick så bra... Vi vet i alla fall vad vi behöver träna på.
Om någon vill lägga spår åt oss så är det väldigt välkommet!

// Mikaela

Av Mikaela - 15 april 2011 10:00


GK VALLH PR KORAD TJH (FM) Sugarwind's A Wild Thing "Thing"

  

KORAD Some Kind Of Magic's Jackpot "Ralf"


Födda: 2012-12-17

3 hanar 2 tikar

  

Sugarwind's Rossignol "Zion"

Äg. Isabelle Bärgård

Hane

Röd/Vit

Lång svans

 HD:A/B

 ED: ua (0)

 Känd mental

 status 

 Spår uppfl till

 lägreklass

 1:a pris

 lkl 1

   

 

Sugarwind's Salomon "Hobbe"

Äg. Ingela Wall

Hane

Röd/Vit

NBT 2/4

 

 Känd mental

 status

 

 1:a pris

 lkl 1

   

 

Sugarwind's Elan "Solo"

Äg. Annelie Nordqvist 

Hane

Röd/vit tan

Lång svans

 HD: A

 ED: ua (0)

 Känd mental

 status

     

Sugarwind's Extrem "Stella"

Äg. Veronika Eriksson 

Tik

Svart/Vit

NBT 2/4

 HD: A

 ED: ua (0) 

 Känd mental

 status

     

 

Sugarwind's Black Diamond "Jamie"

Äg. Maja Fredriksson

Tik

Svart/Vit

Lång svans

 HD: A

 ED: ua (0)

 Känd mental

 status

 

 1:a pris

 lkl 1

   
         

Av Mikaela - 3 april 2011 20:45

I fredags åkte Sanna, Maja, Malin och jag iväg till Hedemora, till Majas stuga. Där hann vi med budföring med skott och patrullstig med ljud innan det var dags för bad av Thing, Link och Pippi inför utställningen på lördagen.

Thing fäller som mest och jag tror nästan att hon blev en nakenhund efter badet... Golvet var i alla fall svart!

Upp tidigt på lördagen och iväg till Ludvika för inofficiell utställning.
Thing mötte halvsyster Pippi i ringen och vi åkte ut med buller och brak!


Things kritik:

2 år något nätt tik under utveckling. Litet feminint huvud där käkarna behöver få mer kraft. Aningen runda ögon. Bra hals markerad manke, bra rygg. Något kort brant kors. Behöver utvecklas mer i förbröstet och få mer djup i bröstkorgen. Passande benstomme. Välvinklad bra. Rör sig väl men ännu mycket instabil fram.

Pippi blev 1:a med HP, Gismo (från kull 2) blev 2:a med HP och Link BIR och BIG-3.


Thing och Pippi


Finaste och bästa Thing!


Hela ligan samlad. Link, Thing, Tijah, Pippi, Gismo och Vegas.

Idag har det blivit pyssel hemma och middag hos mormor och morfar. Bra avslut på en trevlig helg!

//Mikaela

Skapa flashcards