flox

Alla inlägg under augusti 2011

Av Mikaela - 28 augusti 2011 14:56

Ja denna helgen blev ju inte så tokig den heller...


Med start på fredagen, då jag och bästa Flox var och tävlade lydnadstvåan i Enköping.

Flox höll ihop riktigt bra och vi fick ihop 183 poäng, delad 2:a placering.

Därmed fick vi vårat andra 1:a pris i tvåan... Så det är bara att anmäla till en tävling till så vi får vårat LP.


Lördag och söndag var det dags för certprov i bevakningen för mig och Thing.

Lördag bestod av patrullstig och mörkerbevakning.

Vi fick väldigt mycket beröm för både patrullstigen och mörkerbevakningen! Thing jobbar otroligt fint och markerar tydligt och jag fick höra att jag gjorde tydliga tecken bakåt.

Dag 1 avklarad och godkänd!

Bara att ladda om inför söndagen och spår.


Jag kan inte rå för det, men jag blir enormt nervös inför spåret. När vi tävlade lägre så var det inte alls samma känsla.


Med nerverna utanpå och en glad Thing så begav vi oss ut för dagens uppdrag, 1,5 km spår - 3 föremål + slut.

Spårupptaget var jätte fint, tydligt och med stort drag. Efter det bar det av och Thing spårade jätte fint!

Vi gick och gick och gick... Efter ett tag började jag bli orolig, vi hade inte hittat en enda apport. Efter en tappt mot slutet så känner Thing av min oro/irritation och blir direkt låg.

Jag går tillbaka och tar upp spåret och då hittar vi slutföremålet.


Jag var beredd på att åka hem, men provledarna ville att vi skulle vänta på domarnas bedöming. Och tur var väl det, för domarna tyckte om det dem hade sett av Thing på patrullstigen och likaså under basentjänsten dag/natt.

Vi fick göra ett omspår!!!

Denna gången plockade Thing föremålen en efter en. Tre förmål + slut kunde vi lämna in!

Det kändes hur bra som helst!!! Äntligen!!!


Lilla Thing har nu fått sin första titel:

TJH(FM) Sugarwind's A Wild Thing


Nu har jag en nöjd och trött hund bredvid mig i soffan!

Av Mikaela - 21 augusti 2011 19:51


Helgen har gått fort, men det har varit en bra helg!


Igår träffade jag Veronika och hennes Nova för vallning hos mig. 2 timmar i fårhagen med regn, regn och regn!!!

Vi hade inte lagt upp någon plan för träningen, vilket kanske hade behövts. Men det blev en del effektiv träning ändå.

För Novas del var det att känna på våra får och träna lite drivning. Thing fick träna flankeringar och fösning! Och jag är väldigt nöjd med Things lugna tempo.


Idag var det dags för lägre spår med Thing.

Vi lottade start nr 2, vilket kändes väldigt bra.

Spårupptaget var lugnt och fint och Thing jobbade kanon. I mitten av spåret så var det ganska blött och sankigt, där blev det tappt. Men Thing sög upp spåret igen efter en stor ringning. Dock tappade vi två apporter där.

När vi kom till klubben var det dags för budföring.

Tyvärr blev det nolla på det. Thing hade fokus på mottagaren men vänder ändå bakåt och springer till domarna och till en åskådare med en valp. Mycket roligare tyckte Thing.

Vi fick göra om och göra rätt och då minsann sprang hon jätte fint ut!

Men med nolla på budföringen så fick vi inte ihop högre än 218 poäng på specialen.

Efter det var det dags för lydnad.

Platsliggningen var inga problem, lugnt och fint bland alla hundar!

Summan på lydnaden blev 245 poäng.

Så vi lyckades i alla fall skrapa ihop en uppflytt och en tredje placering!


Trots nolla på budföring och inga toppoäng på lydnaden så är jag väldigt nöjd över dagen! Thing var pigg och glad, så känslan blev på topp!


  

Foto: Marie Larsson


Dagen avslutades med 30-års kalas hos min kusin, med massor av god smörgåstårta!


Av Mikaela - 10 augusti 2011 07:11

Årets "kullkamp" för alla Sugarwind's-hundar är över!


I helgen som var, fredag till söndag, så var det fullspäckat med hundaktiviteter, bla lydnad, agility, och vallning eller sök för alla Sugarwindare.

På lördagkvällen var det kullkamp mellan kull 1 och 2. Maja hade satt ihop lite olika lekar, för att sedan kora årets vinnare... Som självklart blev kull 1!!! Visserligen med en ynka poäng över de andra, men vi vann i alla fall!

Hoppas på att Sanna ska dela med sig av lite bilder från helgen snart, då jag själv inte tog så mycket kort.

Vill man se film så kika in i Majas blogg.

Jätte roligt att träffa alla och självklart roligt att träna och få en massa tips!


Thing och hennes syskon har nu även fått flera halvsyskon! I måndags föddes kull 3 hos Sugarwind's kennel. 8 st valpar, 3 tikar och 5 hanar i olika färger!


Man kan ju inte bli annat än sugen på en liten...


I övrigt så tränas det mest vallning nu med Thing. Borde träna mer lydnad. Och jag har ju fått mycket tips på hur jag ska gå vidare nu, så det gäller bara att komma till skott!

Flox har fått lite lydnadsträning och sen har hon fått agera "får-blockerare" i hagen när jag vallat med Thing.


Vardagen är tillbaka igen och just nu sitter jag på jobbet.

Vissa dagar känns det roligt och nästa dag är det tråkigt. Men jag får ge det lite tid, jag har inte kommit in i det riktigt än.  


Ikväll väntas bevakningsträning!

Skapa flashcards