flox

Direktlänk till inlägg 22 april 2012

Debut i högrespår

Av Mikaela - 22 april 2012 19:08

Idag har vi debuterat i högrespår på hemmaklubbens tävling.


Kl 07.30 var det samling och vi fick lottnr 2. Efter det åkte vi ut i skogen för spårupptag/spår.

Känslan var bra och jag har faktiskt inte varit nervös inför detta alls... Spårupptag, spår och uppletande har fungerat kanon när vi tränat och jag vet att jag faktiskt inte kan göra nånting annat än att lita på hunden och låta henne sköta sitt jobb.

I spårupptaget så snurrade Thing in sig runt ett träd, så det blev lite strul med linan och när hon väl tog upptaget, som låg längst in i rutan, så blev det bakspår.

Bara att vända om och då gick det i hög fart ut ur rutan och iväg in i spåret.

Efter ca 100-200 meter så vek hon av in i nyavverkad skog... Hon kändes snurrig och jag misstänkte att det var fel då hon hade låg svans, men jag lät henne jobba på och efter tag kom vi ut och rätt igen. Men detta kostade oss pinnar och poäng.

Efter detta så hittade vi vår första apport/pinne och därefter flöt det på och det slutade med 4 + slutpinne.


Nu var det dags för uppletande... Jag som tyckte att jag var lugn och hade koll på allt, fick ju bekräftat att jag missat tjänstetäcket. F-n det låg ju hemma... Totlat glömt bort det. Som tur var fick jag låna av tävlingsledaren och det gick ju bra ändå.

Thing jobbade lugnt och fint (som annars brukar ha MASSA spring i benen) och plockade in alla tre föremål. Dock tappade hon sista föremålet efter att hon satt sig i fotposition, så det blev omtag.


Poäng i special:

Spårupptag 6 - 6 Trassel med lina, bakspår

Spårning 7 - 7 4 + slut

Uppletande 9 - 9 Tappar sista föremålet


Summa: 229 poäng


Av 8 startande ekipage så var vi bara 4 kvar nu...


Tillbaka till klubben och platsliggning med skott, som gick kalasbra!

Resten av lydnaden var jag lite nervös över, framförallt framåtsändande, där Thing nu på slutet börjat med galopp... Skallet har inte heller var det bästa.


Fritt följ 8,5 - 9 Tränger, vid sväng

Inkallning m ställande 9,5 - 9,5 Lite sent stannande

Framåtsändande 5 - 6 Förlångt avstånd, stannar innan inkallning

Kypande 6 - 8 Lite höga armbågar

Skall 6 - 6 Skäller efter kommando

Tungapport 6,5 - 7 Tvekar, snett sättande

Hopp över hinder 6 - 8 Slår i

Platsliggning med skott 10 - 10


Summa: 216,25 poäng

Sammanlagt 445,25 poäng och därmed godkänd och en tredje pallplacering.


Tråkigt med miss i spåret som jag vet att hon annars gör så bra. Lydnaden vet jag att vi behöver träna på.

Men det är bara att träna på och hoppas på bättre resultat nästa gång.

Min Thing är ju bäst i mina ögon ändå!!! Ikväll firar vi med söndagsmys i soffan!


     


   


 
 
Marie L

Marie L

22 april 2012 20:41

Grattis till godkänt resultat i högre, synd med miss på upptaget. fint jobb på uppletandet:-)

http://www.123minsida.se/Minos

 
Sofie

Sofie

22 april 2012 21:07

Grattis till godkänt! Kul med de fina poängen i uppletandet :)
Heja heja!

http://aussiemonster.wordpress.com

 
Ingen bild

Stina o Trolla

23 april 2012 15:22

GRATTIS till godkänt i HKL spår. Inte illa. Tar sig runt på spåret,fint upplet, ingen nolla på lydnaden, platsl. med SKOTT....KANOOOON. HURRA FÖR ER.

 
Maja och Link

Maja och Link

26 april 2012 22:14

Såklart att fina syster Thing är bäst ändå! Det tycker Link med! Han äääälskar sin syster!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 27 juli 2016 11:45


Vår älskade Flox fick somna in den 21 juli...      Under midsommarhelgen så var hon ute på gräsmattan och sprang runt som vanligt... Rejsade med Thing och lekte med boll, precis som de brukar göra. Hon pep till och sen såg jag att hon sprang på...

Av Mikaela - 26 juli 2015 16:32


  Igår var Thing och jag på ASCA valltävling i Kroksbo. Tre år sen sist, så nu tyckte mina träningskompisar att det var dags. Ffa var det Maja som puschade på mig mest. Så det var väl lika bra att anmäla oss då. Två starter på advance får blev...

Av Mikaela - 12 februari 2015 20:19

Ja, nu jäklar ska jag banne mig få ordning på elitlydnadsmomenten! Jag vet ju att jag och Thing har en del saker som vi behöver fixa till innan vi kan ge oss ut och tävla igen.  Hade tänkt gå en privatlektion hos Frida Wallén, men hon är fullboka...

Av Mikaela - 3 september 2014 10:33

En underbar sommar börjar gå mot sitt slut... Ser faktiskt fram emot hösten trots allt. Längesen jag bloggade nu. Mycket som har hänt, men ändå inte... Det stora som har hänt är ju att jag och C har gift oss. En helt underbar dag som vi aldrig ko...

Av Mikaela - 23 maj 2014 22:14

Snälla Maja filmade när jag och Thing tävlade elitlydnad den 10 maj. Fortfarande en hel del saker som vi behöver träna och slipa på, men också en del fint. Bla så fick vi en kommentar att vi hade väldigt fin språng marsch och vi fick en 10:a på vit...

Ovido - Quiz & Flashcards