flox

Alla inlägg under maj 2012

Av Mikaela - 21 maj 2012 13:05

I helgen har det varit valltävling ASCA, i Kroksbo, Heby.

På lördagen debuterad jag och Thing i ett run, started sheep.

Det finns tre olika djurslag: ducks, sheep och cattle och det är indelat i tre olika klasser: started, open och advanced. Man behöver två leg (dvs två kvalificerad poäng, 69/100) i samma djurslag för att flyttas upp till nästa klass.


Vi var bland dem sista ut och vår taktik var att ta det lugnt och försöka driva fåren.



Vi kanske gick ut lite väl lugnt, och jag la henne mer än vad jag behövde. Men jag är ändå nöjd över debuten.


Dag två, söndag, så var det dags för repris i started sheep.

Och jag tog även mod till mig att köpa ett run på ducks också, trots att Thing aldrig träffat eller vallat ankor tidigare.

Denna gången var banan för sheep lite enklare och jag lät Thing få springa liiite mer.



Ankvallningen var betydligt svårare än jag tänkt mig. Vi fick ut dem och lyckades få upp dem genom första grinden, sen blev det missförstånd mellan mig och Thing så ankorna sprang tillbaka ner i utgångsläget. Därefter fick vi inte bort dem därifrån igen. Jag placerade mig fel och det var ju trots allt första gången Thing vallat ankor. Så vi hoppade över sista grinden och fållade in dem igen.


Tyvärr så laddades inte filmen upp ordentligt på ankvallningen och kameran hann tömmas innan jag sett misstaget.

Så det får bli några bilder istället.


   

Foto: Lisa Sundström


Resultat av helgen:

(Max poäng 100 - kvalificerad 69 poäng)  

Sheep 87 poäng - 1 leg och 2:a placering

Sheep 85 poäng - 1 leg och 2:a placering

Ducks 69 poäng - 1 leg och 5:e placering


Därmed har Thing fått en ny titel, STDs, och blivit uppflyttad i Open sheep.


Tack till Maja Fredriksson och Eva Lekebjer för att ni filmade!


Finaste och bästa Thing!!! 

 

Foto: Marie Larsson



Av Mikaela - 16 maj 2012 21:19

På 1½ vecka har det hunnit hända en hel del grejer på tomten och fort går det!!!

Schaktning av marken där garage och hus ska stå, sprängning, singlat för uppfart och garage, brunnborrning för vatten och möte med vattenfall och relacom för flytt av ledningar som går precis över där huset ska stå.

Till helgen ska vi få ut ankarbalken till garaget.

Alla ytterväggblock är nu klara! Min underbara pappa och min bästa Cristoffer har arbetat på bra med dessa. Nu ska vi börja med de bärande innerväggarna.


Låter bilderna tala, klicka på bilderna för större och se text som beskriver.


   

 



 

   

   

     

     

 

   

   

   

   


Hus
Ovido - Quiz & Flashcards