flox

Alla inlägg under september 2012

Av Mikaela - 29 september 2012 16:07

Regn, regn och regn....

Trotsade regnet och åkte iväg på lydnadstävling med Thing på hemmaklubben idag, som även hade KM.

Träningen inför tävlingen har ju varit i det sämsta laget då Thing har drillats i vallhagen med Maja (jag själv får ju inte springa runt i hagen och Maja var sugen på att prova träna hämt/upptag med henne inför VP).

Vi skulle ha behövt träna både det ena och det andra inför dagen, men då vi bara hade knappt två dagar på oss så satsade vi på att få till bra konskick i både rutan och dirigeringsapporteringen och även ett säkert Z.

Och nog märktes det tydligt idag att lydnaden är en färskvara!


Sittande i grupp - 8 (vrider sig)

Platsliggning - 9 (flyttar tassar)

Fritt följ - 6 (tränger, sent sitt, ur position) Thing tappade fokuset i halva momentet

Z - 8 (tar steg vid stå) Väldigt nöjd ändå måste jag säga!

Inkallning m ställ o lägg - 7 (DK, snett sättande) DK vid läggande då hon tvekar

Rutan - 7 (nosar, ligger ej still) Synd, då hon annars gick snyggt till både kon och rutan

Dirigeringsapportering - 0 (Tjuvstart) Ja, hon tjuvade innan tävlingsledarens kommando. Så synd, men konskicket gick kanon denna gång och rätt apport med in.

Hopp, metall - 8,5 (Tveksamt gripande, tempo in) Tass på apport och trav efter hopp

Vittring - 0 (Fel föremål) Hon jobbade precis som vanligt, så jag vet inte varför det blev fel med in

Fjärr - 5 (Missar stå, DK) Vill inte ställa sig från liggande


Summan blev fjuttiga 185,5 poäng och ett 0-pris.


Men jag kan ju egentligen inte förvänta mig så mycket mer av henne då mesta tiden gått till vallningen... Som prioriteras just nu.

Det vi hann träna gjorde hon ju ändå bra. Sen att hon tjuvstartade känns ju inte så farligt när jag såg vilken förväntan hon hade till konen och inte till apporterna som hon haft tidigare.

Efter denna vecka som kommer så ska vi ta tag i lydnaden och se om vi hinner ge oss ut igen på tävlingsplanen.


Det var i alla fall kul att se övriga ekipage som tävlade för hemmaklubben. Många duktiga!


Hemma så har gubbarna, dvs Cristoffer, Daniel och Ulrick, hunnit lägga klart tegelpannorna på garagetaket. Och pappa har satt i förrådsdörr och fönster i garage. Trots regn (!), underbara är dem som sliter för vår skull!

Så nästa vecka börjar flyttlassen!


Dagen till ära avslutas med familjemiddag med hela familjen Rodin och uppladdning inför årliga Mickelsmässmarknad som är imorgon. Hoppas på bättre väder!

Hus · Lydnad
Av Mikaela - 20 september 2012 20:14

"Som man bäddar får man ligga" Hmm...

Just nu känns det som att tiden tickar iväg alldeles för fort. Stoppa tiden!

Inte många veckor kvar tills vi ska lämna över nycklarna till nye husägaren, ca en månad efter det så beräknas storken komma och mitt i alltihop så har vi ett hus som måste bli klart.

Jag har fått ordinerat att jag ska försöka ta det lugnt och vila, men det är så jäklans svårt när det finns 1000 saker att göra och huvudet jobbar på högvarv.

Jag är optimist och försöker ha mål som vi kan beta av, just för att det ska kännas som att vi kommer framåt.

Och både Cristoffer och pappa sliter verkligen på och är såå duktiga!! Bästa!!   


Sen är det ju två fyrbenta sötsaker som behöver lite stimulans.

Thing och jag har tränat inför VP och elitlydnaden... Men det är kanske inte det bästa att kuta runt i en fårhage när man ska ta det lugnt... Suck.

Flox har varit på besök hos veterinären. Hon har varit lite seg och diffust annorlunda... Hon har fått sig en ordentlig hälsokoll. Upptäckte reaktioner i tåleder på både fram- och baktass, så vi ska provbehandla med NSAID och se om det kan bli någon skillnad.


Imorgon ska jag och Cristoffer åka på en "minisemester" - kryssning... Ska bli skönt att ta en time out och rensa tankarna lite.

Flox ska få bli bortskämd hos Evelina och Thing bor hos Maja och ska drillas i fårhagen.


   


 

Av Mikaela - 12 september 2012 20:41

De senaste dagarna har gått åt till vallning med Thing.

Vår akilleshäl är hämten. Thing går ut fint, men skär in för tajt bakom fåren och är det nya får och ny plats så blir det pannkaka.

Så vi har nötit på med hämt varvat med cirkelträning, där vi även fokuserat på utgången.

I söndags fick hon följa med Maja och Sanna till Laxå för att bli riktigt igenomkörd. Och jag fick höra att hon skötte sig väldigt bra!

Måndag och tisdag har jag varit hos Maja och Sanna. Vi fick tillgång till ett stort öppet fält, perfekt för hämtträning.

Och från den ena dagen till den andra så såg vi stor skillnad i både utgången och upptaget... Hon jobbar otroligt fint! Dock skulle vi ha behövt träna detta tidigare och mycket mer, men då tillgången till öppna fält varit dålig och VP debut var nära, så hann vi inte med mer...


Med många fjärilar i magen så hämtade jag upp Maja och åkte iväg på vår VP debut i Munktorp idag. Galet!!!

Vi var startnummer 3 och Thing hann verkligen tagga till när hon såg de andra ekipagen arbeta.

När det väl var dags för våran tur, så var hon så taggad att hon låg och pep i starten.

Utgången hade inte varit någonting som jag hade godkänt på träning. Hon gick ut med ett alldeles för rakt tryck mot fåren och skar in rakt mot de, så fåren började springa med otrolig fart.

Detta gjorde att framdrivningen blev springig och Thing ville inte stanna på kommando eftersom hon ville ha kontrollen över de.

När fåren väl var nere hos mig så behövde Thing knappt röra sig så sprang fåren iväg.

Jag skulle ha låtit Thing få balansera dem utan liggkommandon från mig och sen skulle vi ha stannat upp och andats lite. Men istället blev det en svajig fösning som slutade med att vi tappade flocken.

Jag hade kunnat skicka henne och stoppat dem, men det hade redan varit alldeles för mycket spring och allt kändes uppjagat, så vi bröt där.


Domaren för dagen var Peter Nilsson, han sa det vi redan vet, att vi behöver träna upptag alternativt att stoppa henne och lägga på ett extra kommando i hämtet. Men i övrigt tyckte han att hon jobbade fint, balanserade fint och lyssnade bra på höger/vänster kommando.


Maja stod bland publiken, och hörde många kommentarer på hur glad Thing såg ut, hihiii... Galen skulle jag säga!


Nåja... Nu har vi testat på detta. Och självklart hade jag önskat att det hade gått bättre. Men jag vet ju att just upptaget är något vi måste träna på. Resten kan hon ju och gör fint.

Nu ska vi ladda om, för vi ska banne mig få till dessa hämt och upptag!!!


Av Mikaela - 9 september 2012 19:47

Helgens timmar har gått till byggnationen på garaget.

Måste få de klart, inkommande el och vatten ska in i garaget till hydroforen och elskåpet och sen vidare in till huset.

Under veckan så fick vi på råspont och takpapp och i helgen har vi fått klart med strö- och bärläkt på taket och även börjat på med ytterväggarna, två sidor klara!

Har haft extra arbetskraft under lördag och söndag av Christian och morfar, vilket gör att Cristoffer och pappa hinner med dubbelt så mycket.

Vi har även röjt på tomten och eldat en del... Snart dags att ringa markkillen så att han får fixa framsidan och göra klart baksidan så att vi någon gång i framtiden kan få en gräsmatta.


   


     


Fina Flox har varit med hela dagen... Gått efter och haft koll på vad vi gör. Och pallat äpplen hos grannen, mums!

Hus
Av Mikaela - 8 september 2012 21:36

Hela den här veckan har bestått av hundträning. Inte enbart, men mycket har det blivit.

Har hunnit med ett pass i fårhagen varje dag. I går träffade jag Maja och Cia... Ny plats och nya får.

Jag började med att skicka Thing på sitt första 100m hämt någonsin... Och det gick inge vidare, hon vek av efter halva och stannade och tittade på fåren.

Andra gången gick det bättre, men hon skär in för tajt bakom fåren. "Gå bort" kommandot var som bortblåst och hela träningspasset kändes allmänt ruttet!

Träna mer cirkel, avstånd och "gå bort".

Dagens pass i hagen kändes bättre, bättre avstånd i både vänster- och höger skick, visserligen var det hemma på mina får men känslan var betydligt bättre.

Imorgon ska Thing få följa med bästa Maja till Laxå för en heldag med enbart vallning, medans jag är hemma och bygger hus.


Vi har även hunnit med en del lydnadsträning under veckan. Åkte på klubbens träningstävling i onsdags. Körde igenom några elitlydnadsmoment med Thing. Attityden är det inget fel på!!

Flox har fått träna rutan och vittring... Och just nu känns det som att vi går mer bakåt än framåt. Måste klura lite och få till en lösning på detta.


Idag fick jag ledig från husbygget en stund för att åka på tävling, debut för Thing i elitlydnad.

Vi var 7 elitekipage och vi fick nummer 6.

Gruppmomenten var lugna och fina.


Sittande i grupp - 10

Platsliggande - 9,5 (Segt uppsättande) Thing tvekar på mitt kommando

Fritt följ - 8,5 (Snett sättande)

Z (stå, sitt, ligg under marsch) - 6,5 (Missar sättande)

Inkallning m ställ o lägg - 8 (steg efter kommando)

Rutan - 7 (Lägger sig vid kon) Thing är hetsig och vill tjuva till rutan så jag ger dk och då lägger hon sig

Dirigeringsapportering - 0 (För många kommandon) Hon stannar inte vid kon, fler dk, efter det rätt och fin apportering

Hopp, metall - 8,5 (Tempo)

Vittring - 7,5 (Tugg) Tugg på invägen

Fjärr - 8 (Dk) Flyttar fram från stå till sitt. Dk vid uppsättande


Totalt - 234 poäng och ett 2:a pris.


Trots många missar så känner jag mig nöjd över Things härliga attityd. Hon var verkligen på hugget, men det blev en del "fort men fel" som bla märks i rutan och dirigeringsapporteringen.

Positivt från dagen: rakt skick till rutan, ingen tvekan vid skick till apport, attityden under hela promgrammet.

Negativt: skick till konerna, fjärren och vart kom tugget på vittringspinnen ifrån...


Nu ska vi lägga upp en ny träningsplan och ladda om!


 

Av Mikaela - 2 september 2012 10:14

Bestämde mig för att starta högrespåret idag, trots att spårupptaget känts dåligt.

Samling kl 7.30 med lottning. Vi fick lottnummer tre.

Utkörda till vårat spår, spårmarken var väldigt fin med tallskog och mossigt underlag så nu kände jag mig taggad.

Thing tog spårupptaget superfint, rätt håll och med en säker fart ut i spåret. Jag hade jämt göra att hålla ett bra tempo till henne.

Spårandet kändes fint, nästan för bra... Och javisst var det för bra för att vara sant. De fyra första pinnarna plockade vi utan problem, men sen hände nånting. Såg på Thing att vi var ur spår, lät henne jobba på för att hitta det. Kom ut på vägen, så vi gick tillbaka och där vi var sist och försökte börja om, men det blev samma visa igen. Försökte igen, men då fick hon vind och vi kom tillbaka till upptagsrutan.

Flera pinnar bort och utan slut... Ja, då kommer man inte så långt!

Är ändå väldigt glad över att vi startade. Upptaget kändes såå bra och även första delen av spåret.

Är 7:e reserv till nästa spårtävling, så chansen för uppflytt i år känns avlägsen. Vi får ladda och vara på topp nästa år istället!


Nu får det bli en sväng i vallhagen istället.

Ovido - Quiz & Flashcards