flox

Alla inlägg under juni 2013

Av Mikaela - 6 juni 2013 22:16

I veckan blev vår markkille klar med vår tomt.

På framsidan av hus och garage så har vi nu jämnat till och fyllt upp. Lagt på matjord så att vi kan så gräsfrö och grusat infarten och gångar till hus.

På baksidan har vi dikat ut och lagt ett litet fall på den plana delen så att bla vatten från snösmältningen försvinner fortare.

Närmast husets baksida har vi slätat till slänten och fyllt på med jord. Planen för nästa sommar är att lägga trall.

Vi har även satt ner en gammal telefonstolpe på baksidan och dragit fram elrör för framtida lyckstolpe, för att jag bla ska kunna träna hund vintertid när mörkretfaller. Tummen upp för det!!!


   


     


Igår tog vi fram lite utemöbler och invigde framsidan. Gick väldigt bra att sitta där och planera trädgården och njuta!!! Några vänner kom och gjorde oss sällskap enda fram till det att solen gick upp igen. Mysigt!!!

 


Idag har vi haft fullt hus! Thyra hade barnvakt av farmor så vi hann tapetsera hennes rum. Sen fick vi finfina gäster på besök. Så det blev lunch och gofika. Vi fick även en fin inflyttningspresent, en Muurikka (stekhäll). Denna invigde vi nu på kvällen och satt ute och åt på vår provisoriska uteplats på baksidan. Sååå härligt! En riktig toppendag!


 


Lite bättre före och efter bilder , tagna från samma plats... Från hur det såg ut våren 2011, innan vi började. Till hur det ser ut idag, två år senare. Och än är vi inte klara!

     


Med hus är man aldrig sysslolös!

Hus
Av Mikaela - 4 juni 2013 11:23

Varför är det alltid så?!? Att man tänker att man har så mycket att berätta och skriva om och sen när man väl sätter sig ner och ska till att börja skriva så är allt som bortblåst... Hjärnsläpp!

Ska försöka knåpa ner nånting i alla fall...

I fredags åkte jag, Veronika, Maja och Bella till Malin som har Tessla. Thing och tre av hennes valpar fick valla ankor.

Blir uppmanad att gå in först och valla på ankorna, och jag stolpar in men har ingen som helst plan på hur jag vill att det ska se ut, hjärnsläpp. Jag blir så trött på mig själv vid sådana tillfällen.

Valla får och ankor är stor skillnad. Jag kan inte låta Thing gå på som vanligt, utan här måste vi smyga och vara extra försiktiga. Och sen måste jag tänka på hur jag placerar mig. "Oj oj" på mig!

Nå väl, så blev det ett bra avslut. Men Thing undrar nog fortfarande över vad som var så bra när jag berömde henne, för dom där ankorna är ju bra konstiga. Hahaha...


Jag och Thing fick även valla lite på fåren. Malin och Tessla ska snart gå upp på VP och behövde hjälp med att någon håller fåren vid hämtet. Nyttigt för mig och Thing att få träffa nya får och dessa var väldigt springiga. När jag väl har huvudet med mig så jobbar Thing väldigt fint!

Malin och Tessla var såklart jätteduktiga! Vi håller alla tummar och tår för dom på fredag!!! Heja heja!!


Under helgen blev det en del vallning på mina egna får. Några sladdislamm skulle märkas och sen var det dags att flytta dom till nytt bete.

Jag är verkligen glad att jag har Thing när man ska flytta dom mellan olika hagar. Hade inte varit lätt att göra det själv!Men Thing har det inte lätt med dom tjuriga mammorna som ska skydda sina små. Thing som är så försiktig, blev riktigt utmanad av en tacka, men då visade Thing vart skåpet ska stå... Alla hennes vita tänder syntes och tackan gick faktiskt därifrån... Vilken power, hahaha!!!


 


Lilla rödluvan, Flox, har fått träna lite lydnad... Har äntligen tagit tag i vittringsapporteringen som vi har haft problem med!

Efter att provat med bla apporter på marken med godis, och en hög apporter med en smittad apport bredvid, så har vi inte kommit någonstans. Samma sak händer varje gång - Flox tar första bästa apport.

Kopplar inte på nosen alls.

Så nu har vi införskaffat oss glasburkar, som är tillräckligt stora så att hon inte får ner nosen i dom. Har börjat med en godisbit i en burk tillsammans med flera tomma burkar. Och ja, kanske om 1000 år att vi får till det. Känns hopplöst, men jag ska försöka vara tålmodig och få till det! Ska väl inte vara så himla svårt, eller!?!!


Med Thing så har vi fastnat i sättandet ifrån tex platsliggning. På de två elit tävlingarna vi tävlat så har det blivit dk båda gångerna. Så nu ska jag lära in mer förberedande signaler så att Thing vet vad som komma skall. Det är inte det att hon inte kan sitt, utan snarare att man tränat "ligg stanna kvar" så mycket att hon blir osäker om hon verkligen får sätta sig upp.

Sen har vi gått tillbaka i dirigeringsapporteringen. Där har det också blivit dk för att få henne till rätt apport. Nu så skickar vi mot godisskålar igen och lägger in en bättre förberedande signal även här.

Får se om vi lyckas komma ut på någon tävling i år...


 


   

Ovido - Quiz & Flashcards