flox

Alla inlägg under januari 2014

Av Mikaela - 10 januari 2014 09:29

... är snart över. Och hundmässigt har den gett oss en rejäl spark i baken.

Vi börjat med träning av lydnad och vallning i ridhus. Underbart när det regnar ute och perfekt om det nu tänker komma snö.

Det är Thing som fått mest träning eftersom Flox fortfarande inte är helt bra i sin tass.

Ny träningsbok för 2014 är inhandlad och vi har planer/träningsupplägg för varje träningstillfälle.


Ja, så i måndags var det första lydnadspasset i ridhuset.

Thing fick kedjada FF, Z, rutan, dirigeringsapportering och inkallning.

Maja kommenderade och filmade oss. Lärorikt att få se film, där ser man ju alla missar man gör.

Vi har ju haft en del problem med konskicken, då hon inte gärna vill stanna till där. Och nu märktes det tydligt att vi lagt mycket fokus på det.

Jobbade ut fint till kon och sen till rutan, dock kom hon in från sidan i rutan och la sig redan när jag stoppade henne. Vid dirigeringsapporteringen stannade hon fint vid kon, utan gnäll eller tjuvstart, då Maja drog ut på att låta mig kommdera skick till apport. Thign tog rätt apport, men snett avslut.

FF där tränger hon lite, men har blivit betydligt bättre, dock hamnade hon lite långt fram i halter.

Fina och trygga skiften i Z. Inkallningen så ville hon inte stanna vid stå. Vi gjorde om och då stannade hon, dock inte så snabbt som jag önskar. Ligget är bättre.


+: fina stopp vid konerna, glad attityd, fina säkra skiften i Z

- : dåliga avslut, stå vid inkallningen, stopp i rutan


Vi avslutade träningen med framåtsändande. Är ju nästan 1½ år sen vi tränade det sist. Kollade av hur det såg ut i helhet.

Hon går ut rakt och fint genom gruppen, men tempoväxlingen är alldeles för hög, sen har hon en tendens att vända upp och kika bak mot mig när hon tycker att det är dags för belöning. Vi behöver träna på sakta delen och variera belöningen.


Igår var det dags för vallning. Jag hade ingen direkt plan från början, men då vi ligger på ungefär samma nivå som Maja och Link så körde vi lika övningar som dom fått av Peter Nilsson.

1:a passet så fick Thing fösa i lina.

Jag ska tänka på att använda mjuka ligg-kommandon. Lägger hon sig inte första gången så gå fram till Thing och lägga tillbaka henne och börja om. Thing ska ha mjuka, lugna och raka starter från ligg.

Thing jobbade väldigt lugnt och fint från start. Dock sa jag vid ett flertal tillfällen ligg två gånger. Thing har svårt att själv se när hon behöver parera höger/vänster för att hålla fåren i en rak linje.

2:a och 3:e passet fick Thing flankera där jag varierar min position. Antingen långt bakom Thing eller framför henne, med ryggen mot Thing.

Här märker man tydligt att Thing är alldeles för beroende av mitt kroppspråk. Hon blir osäker och chansar höger/vänster. Och här har jag svårare för att ge henne mjuka ligg-kommandon.

Här har vi mycket att träna på. Börja lätt och sen öka svårighetsgraden.


Känns kul att vi nu kommit igång och har mål för varje träning. Och egna små läxor mellan tillfällena.

Imorgon väntar mer vallning och lydnad igen!


Årets första vecka för Thyra har inte varit lika bra. Hon har varit lika knasig i magen fram och tillbaka under julledigheten som inte velat ge med sig och nu har hon även haft feber i ett par dagar.

Nu verkar det som att hon är på bättringsvägen i alla fall.

Så idag ska vi fira min morfar som fyller år, så då blir vi alla, både två-och fyrbenta, bortskämda.

Skapa flashcards