flox

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Thing har debuterat på valltävling

Av Mikaela - 21 maj 2012 13:05

I helgen har det varit valltävling ASCA, i Kroksbo, Heby.

På lördagen debuterad jag och Thing i ett run, started sheep.

Det finns tre olika djurslag: ducks, sheep och cattle och det är indelat i tre olika klasser: started, open och advanced. Man behöver två leg (dvs två kvalificerad poäng, 69/100) i samma djurslag för att flyttas upp till nästa klass.


Vi var bland dem sista ut och vår taktik var att ta det lugnt och försöka driva fåren.



Vi kanske gick ut lite väl lugnt, och jag la henne mer än vad jag behövde. Men jag är ändå nöjd över debuten.


Dag två, söndag, så var det dags för repris i started sheep.

Och jag tog även mod till mig att köpa ett run på ducks också, trots att Thing aldrig träffat eller vallat ankor tidigare.

Denna gången var banan för sheep lite enklare och jag lät Thing få springa liiite mer.



Ankvallningen var betydligt svårare än jag tänkt mig. Vi fick ut dem och lyckades få upp dem genom första grinden, sen blev det missförstånd mellan mig och Thing så ankorna sprang tillbaka ner i utgångsläget. Därefter fick vi inte bort dem därifrån igen. Jag placerade mig fel och det var ju trots allt första gången Thing vallat ankor. Så vi hoppade över sista grinden och fållade in dem igen.


Tyvärr så laddades inte filmen upp ordentligt på ankvallningen och kameran hann tömmas innan jag sett misstaget.

Så det får bli några bilder istället.


   

Foto: Lisa Sundström


Resultat av helgen:

(Max poäng 100 - kvalificerad 69 poäng)  

Sheep 87 poäng - 1 leg och 2:a placering

Sheep 85 poäng - 1 leg och 2:a placering

Ducks 69 poäng - 1 leg och 5:e placering


Därmed har Thing fått en ny titel, STDs, och blivit uppflyttad i Open sheep.


Tack till Maja Fredriksson och Eva Lekebjer för att ni filmade!


Finaste och bästa Thing!!! 

 

Foto: Marie Larsson



 
 
Sanna

Sanna

21 maj 2012 14:02

Men vad var det för fel på det där fåret som hängde hos dig på lördagens run?? Fint jobb och grattis!!
Nästa gång får du våga skicka hunden direkt så Ni inte förlorar fåren vid utfållningen, misstänker att Ni förlorade lite poäng där.

http://www.sugarwinds.se

 
Maja och Link

Maja och Link

21 maj 2012 15:10

Fint jobbat! Kul att Thing går bra även i vallningen! Nu är det väl VP satsning hoppas jag!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

 
Mikaela, Thing och Flox

Mikaela, Thing och Flox

21 maj 2012 15:20

Ja, nu har vi fått blodad tand och mål är ju alltid bra att ha!
Nästa gång ska jag våga mera!!! :)

http://flox.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Stina o Trolla

22 maj 2012 17:31

Oj oj. Snacka om mångsidighet. GRATTIS till fin valljobb. Syrran är impad. Hon bara tittar på fåren i Fjällnora. Fåglar är roligare ;=))
Men i dom lugnasre vatten.... ;=)))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 27 juli 2016 11:45


Vår älskade Flox fick somna in den 21 juli...      Under midsommarhelgen så var hon ute på gräsmattan och sprang runt som vanligt... Rejsade med Thing och lekte med boll, precis som de brukar göra. Hon pep till och sen såg jag att hon sprang på...

Av Mikaela - 26 juli 2015 16:32


  Igår var Thing och jag på ASCA valltävling i Kroksbo. Tre år sen sist, så nu tyckte mina träningskompisar att det var dags. Ffa var det Maja som puschade på mig mest. Så det var väl lika bra att anmäla oss då. Två starter på advance får blev...

Av Mikaela - 12 februari 2015 20:19

Ja, nu jäklar ska jag banne mig få ordning på elitlydnadsmomenten! Jag vet ju att jag och Thing har en del saker som vi behöver fixa till innan vi kan ge oss ut och tävla igen.  Hade tänkt gå en privatlektion hos Frida Wallén, men hon är fullboka...

Av Mikaela - 3 september 2014 10:33

En underbar sommar börjar gå mot sitt slut... Ser faktiskt fram emot hösten trots allt. Längesen jag bloggade nu. Mycket som har hänt, men ändå inte... Det stora som har hänt är ju att jag och C har gift oss. En helt underbar dag som vi aldrig ko...

Av Mikaela - 23 maj 2014 22:14

Snälla Maja filmade när jag och Thing tävlade elitlydnad den 10 maj. Fortfarande en hel del saker som vi behöver träna och slipa på, men också en del fint. Bla så fick vi en kommentar att vi hade väldigt fin språng marsch och vi fick en 10:a på vit...

Ovido - Quiz & Flashcards