flox

Direktlänk till inlägg 12 september 2012

VP debut

Av Mikaela - 12 september 2012 20:41

De senaste dagarna har gått åt till vallning med Thing.

Vår akilleshäl är hämten. Thing går ut fint, men skär in för tajt bakom fåren och är det nya får och ny plats så blir det pannkaka.

Så vi har nötit på med hämt varvat med cirkelträning, där vi även fokuserat på utgången.

I söndags fick hon följa med Maja och Sanna till Laxå för att bli riktigt igenomkörd. Och jag fick höra att hon skötte sig väldigt bra!

Måndag och tisdag har jag varit hos Maja och Sanna. Vi fick tillgång till ett stort öppet fält, perfekt för hämtträning.

Och från den ena dagen till den andra så såg vi stor skillnad i både utgången och upptaget... Hon jobbar otroligt fint! Dock skulle vi ha behövt träna detta tidigare och mycket mer, men då tillgången till öppna fält varit dålig och VP debut var nära, så hann vi inte med mer...


Med många fjärilar i magen så hämtade jag upp Maja och åkte iväg på vår VP debut i Munktorp idag. Galet!!!

Vi var startnummer 3 och Thing hann verkligen tagga till när hon såg de andra ekipagen arbeta.

När det väl var dags för våran tur, så var hon så taggad att hon låg och pep i starten.

Utgången hade inte varit någonting som jag hade godkänt på träning. Hon gick ut med ett alldeles för rakt tryck mot fåren och skar in rakt mot de, så fåren började springa med otrolig fart.

Detta gjorde att framdrivningen blev springig och Thing ville inte stanna på kommando eftersom hon ville ha kontrollen över de.

När fåren väl var nere hos mig så behövde Thing knappt röra sig så sprang fåren iväg.

Jag skulle ha låtit Thing få balansera dem utan liggkommandon från mig och sen skulle vi ha stannat upp och andats lite. Men istället blev det en svajig fösning som slutade med att vi tappade flocken.

Jag hade kunnat skicka henne och stoppat dem, men det hade redan varit alldeles för mycket spring och allt kändes uppjagat, så vi bröt där.


Domaren för dagen var Peter Nilsson, han sa det vi redan vet, att vi behöver träna upptag alternativt att stoppa henne och lägga på ett extra kommando i hämtet. Men i övrigt tyckte han att hon jobbade fint, balanserade fint och lyssnade bra på höger/vänster kommando.


Maja stod bland publiken, och hörde många kommentarer på hur glad Thing såg ut, hihiii... Galen skulle jag säga!


Nåja... Nu har vi testat på detta. Och självklart hade jag önskat att det hade gått bättre. Men jag vet ju att just upptaget är något vi måste träna på. Resten kan hon ju och gör fint.

Nu ska vi ladda om, för vi ska banne mig få till dessa hämt och upptag!!!


 
 
Marie L

Marie L

13 september 2012 01:08

Grattis fina Thing på din 4-årsdag, hoppas du får något riktigt gott:-)

http://ww.123minsida.se/minos

 
Ingen bild

Mackan

13 september 2012 11:17

Bra gjort att starta!! Det går fler VP under hösten. :)
Ni får komma till mig och träna, i oktober finns någon ledig helg.

 
Mikaela, Flox & Thing

Mikaela, Flox & Thing

13 september 2012 20:21

Åh ja vi vill jättegärna komma och valla hos dig Mackan!!! :)

http://flox.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 27 juli 2016 11:45


Vår älskade Flox fick somna in den 21 juli...      Under midsommarhelgen så var hon ute på gräsmattan och sprang runt som vanligt... Rejsade med Thing och lekte med boll, precis som de brukar göra. Hon pep till och sen såg jag att hon sprang på...

Av Mikaela - 26 juli 2015 16:32


  Igår var Thing och jag på ASCA valltävling i Kroksbo. Tre år sen sist, så nu tyckte mina träningskompisar att det var dags. Ffa var det Maja som puschade på mig mest. Så det var väl lika bra att anmäla oss då. Två starter på advance får blev...

Av Mikaela - 12 februari 2015 20:19

Ja, nu jäklar ska jag banne mig få ordning på elitlydnadsmomenten! Jag vet ju att jag och Thing har en del saker som vi behöver fixa till innan vi kan ge oss ut och tävla igen.  Hade tänkt gå en privatlektion hos Frida Wallén, men hon är fullboka...

Av Mikaela - 3 september 2014 10:33

En underbar sommar börjar gå mot sitt slut... Ser faktiskt fram emot hösten trots allt. Längesen jag bloggade nu. Mycket som har hänt, men ändå inte... Det stora som har hänt är ju att jag och C har gift oss. En helt underbar dag som vi aldrig ko...

Av Mikaela - 23 maj 2014 22:14

Snälla Maja filmade när jag och Thing tävlade elitlydnad den 10 maj. Fortfarande en hel del saker som vi behöver träna och slipa på, men också en del fint. Bla så fick vi en kommentar att vi hade väldigt fin språng marsch och vi fick en 10:a på vit...

Ovido - Quiz & Flashcards